Opgaven med at etablere to overhalingsspor ved Kalvebod mellem stationerne København Syd og Ørestad er en del af Infrastrukturplan 2035 og er afgørende for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd til Københavns Lufthavn.
Overhalingssporene skal etableres for at forbedre togtrafikken og sikre kapacitet til både gods- og passagertog i forbindelse med den øgede jernbanetrafik, der forventes med den kommende Femern Bælt-forbindelse.
Sund & Bælt, der har gennemført en miljøkonsekvensvurdering af projektet, udbyder første del af opgaven med etablering af overhalingsspor som en totalentreprise med tidlig involvering af entreprenør. Første del af opgaven omfatter arbejde med jord, afvanding og konstruktioner.
Opgaven udbydes på engelsk, og anmodning om prækvalifikation skal ske på eu-supply.com. Frist for anmodning er den 19. juni 2025.
Selve udførelsen af entreprisen forventes at starte i foråret 2026. Anlæg af overhalingssporene forventes færdig i 2028.
Læs mere om projektet på Sund & Bælts hjemmeside her.
Fakta
-
Folketinget vedtog den 4. april 2024 Lov om opgradering af Øresundsbanen, der omfatter etablering af overhalingsspor ved Kalvebod.
-
Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 er der afsat 712,6 mio. kr. til etablering af overhalingsspor ved Kalvebod.
-
Trafikstyrelsen, der har givet tilladelse til etablering af overhalingsspor ved Kalvebod, har i sin afgørelse lagt vægt på, at projektet kan gennemføres uden væsentlige miljømæssige konsekvenser.
-
Projektet indgår i det transeuropæiske transportnetværk, TEN-T, og har opnået støtte fra EU.
