Hvad søger du?

Markedsdialog

Sund & Bælt inviterer til markedsdialog for potentielle driftsoperatører for tunnelelementfabrikken og arbejdshavnen i Rødbyhavn

Baggrund

Det danske samfund har behov for, at der er produktions- og udskibningsfaciliteter til blandt andet fremtidige infrastrukturprojekter, der blev aftalt i Infrastrukturplanen 2035 eller til andre store anlægsprojekter. Det har oprindeligt været hensigten, at fabrikken skulle nedtages, når produktionen af tunnelelementerne til kyst til kystdelen af Femern Bælt-projektet er afsluttet. 


Den 14. december 2023 vedtog Folketinget en lov, der sikrer, at produktionsområdet og produktionsfaciliteterne ved Rødbyhavn kan bevares og fortsætte under statsligt ejerskab i regi af Sund & Bælt, når fremstillingen af tunnelelementerne til Femern Bælt-forbindelsen er afsluttet.

Transportministeriet bemærker til loven: ”Det er Transportministeriets vurdering, at ejerskabet af produktionsfaciliteterne bør forblive i statsligt regi med henblik på at sikre, at adgangen til produktionsfaciliteterne bevares, samt at fremtidige statslige infrastrukturprojekter får adgang hertil. Samtidig skal det sikres, at produktionsfaciliteternes eventuelle overskudskapacitet også kan komme det private marked til gavn.” 

Der er udarbejdet en miljøkonsekvensvurdering for bevarelse af fabrikken, som indgik i grundlaget for folketingsbeslutningen. Denne miljøkonsekvensvurdering er gældende for den fremtidige drift af produktionsområdet.

Loven blev udarbejdet med afsæt i Infrastrukturplan 2035. Af Infrastrukturplan 2035 fremgik det, at: ”Parterne ser positivt på muligheden for, at Sund & Bælt bevarer den kommende tunnelelementfabrik, som etableres ved Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen. Det vil fastholde lokale arbejdspladser på Lolland samtidig med, at tunnelelementfabrikken kan bidrage til at billiggøre kommende projekter, da der ikke vil være behov for at etablere nye produktionsfaciliteter til projekterne.” 

Fremtidigt ejerskab og drift af tunnelelementfabrikken
Det forventes, at ejerskabet vil blive udskilt i et selvstændigt selskab inden for Sund & Bælt koncernen indenfor selskabslovens almindelige regler og uden adgang til statsgaranti, svarende til Sund & Bælts kommercielle selskaber. 

Sund & Bælt forventer at udbyde en længerevarende aftale vedrørende drift, vedligehold og forretningsudvikling af tunnelelementfabrikken og tilhørende arbejdshavn til en driftsoperatør fra 2028. Sund & Bælt er fortsat ved at afklare, hvorvidt den endelige aftale vil udgøre en lejeaftale, en koncessionskontrakt i henhold til koncessionsdirektivet eller et andet grundlag. Det er hensigten, at aftalen skal balancere de overordnede formål om at fabrikken er til rådighed for fremtidige statslige infrastrukturprojekter, at eventuel overskudskapacitet kan komme det private marked til gavn og at aftalen samtidig er forretningsmæssigt interessant for en driftsoperatør. Potentielle projekter og kunder, som kunne tænkes at bruge elementfabrikken og arbejdshavnen er beskrevet nærmere her.

Med henblik på at forberede konkurrenceudsættelsen af en sådan aftale og for at udvikle den helt rigtige model herfor, ønsker Sund & Bælt nu at indgå i en markedsdialog med potentielle driftsoperatører.

Illustration af organiseringen i en model med en driftsoperatør 

Invitation til markedsdialog

Sund & Bælt inviterer til markedsdialog for potentielle driftsoperatører for tunnelelementfabrikken og arbejdshavnen.

Markedsdialogen vil bestå af et spørgeskema, som alle interesserede potentielle driftsoperatører anmodes om at besvare senest 29. november 2024 til elementfabrik@sbf.dk. Spørgeskema til markedsdialog.

Interesserede potentielle driftsoperatører har mulighed for at deltage i et introduktionsmøde, samt et site visit til fabrikken i Rødbyhavn forud for besvarelse af spørgeskemaet.

Introduktionsmøde den 29. oktober 2024 kl. 15-16.30 hos Sund & Bælt, Vester Søgade 10, 1601 København V.
På mødet vil der blive givet en introduktion til baggrunden for bevarelsen af fabrikken, tankerne bag aftalen, der forventes konkurrenceudsat, tidsplan og proces herfor såvel som en foreløbig teknisk præsentation af fabrikken. 

Site visit den 14. november 2024 kl. 10.00-12.15 hos Femern Besøgscenter, Havnegade 2, 4970 Rødby
Der vil blive givet en teknisk gennemgang af fabrikken med udgangspunkt i besøgsfaciliteterne, hvorefter der via bus vil være mulighed for fysisk at se fabrik og arbejdshavn. Der vil være mulighed for at tilmelde max to deltagere pr. virksomhed.

Ønsker interesserede potentielle driftsoperatører at deltage i introduktionsmøde og site visit, bedes man senest den 11. oktober 2024  tilmelde sig introduktionsmødet og site visit. Da der er et begrænset antal pladser, er deltagelse først bekræftet når der modtages meddelelse herom fra Sund & Bælt.

Besvarelse af spørgeskema skal ske senest 29. november 2024 til elementfabrik@sbf.dk

Sund & Bælt kan herefter anmode om yderligere skriftlige tilbagemeldinger eller indkalde til individuelle møder med relevante markedsaktører.

Potentielle driftsoperatører
Markedsdialogen om rollen som driftsoperatør for tunnelelementfabrikken og arbejdshavnen henvender sig til aktører (virksomheder og konsortier), som besidder flere af nedenstående erfaringer:

  • Erfaring med havnedrift og dokumenterede resultater af udlejning af betydelige havnearealer til forskelligartede produktionsvirksomheder, herunder anvendelse af specialfaciliteter og håndtering af store projekter i snitfladen mellem produktion og det maritime.  
  • Erfaring med udvikling af nye industriklynger i symbiose med et lokalområde, hvor regional udvikling, lokale arbejdspladser og lokale underleverandører spiller sammen og bidrager til en positiv udvikling i området, under hensyntagen til omgivende natur og naboer. 
  • Erfaring med strategisk forretningsudvikling der bidrager til at gøre produktionen på fabrikken effektiv og konkurrencedygtig internationalt, og dermed understøtte ambitionen om, at entreprenører for statslige infrastrukturprojekter og ikke-statslige projekter vil finde det attraktivt at producere på fabrikken. Det indebærer strategieksekvering fx via projektledelse, masterplanning, udvikling af nye kunderelationer, efterlevelse af høje ambitioner for bæredygtighed og evne til at styre store anlægsinvesteringer.  
  • Erfaring med at være ansvarlig for daglig drift og vedligeholdelse af bygninger og havneinfrastruktur, herunder opnå tilladelser, sikre overholdelse af tidsplaner, budgetter, lovgivning og aftaler. 
  • Erfaring med at investere og skaffe kapital til udvidelser og investeringer, samt besidde en vis finansiel soliditet.
  • Erfaring med at drive virksomhed i et stærkt offentligt reguleret miljø.
Sprog: Dansk

Sprog: Dansk