Øresundsbanen har stor betydning for overførsel af godstog mellem Norge, Sverige og kontinentet, og når Femern Bælt-tunnelen står færdig, vil trafikken med godstog sandsynligvis vokse betydeligt.
Godsbanen er en dobbeltsporet, elektrificeret jernbane fra det eksisterende fjerntogsnet i Vigerslev og frem til Kalvebodløbet, hvor den fletter sammen med jernbanestrækningen til passagertog før broen over Kalvebod. Hovedparten af godstogene, der passerer i transit, kan derfor ledes uden om Københavns Hovedbanegård.
Godsbanen er tilsluttet Banedanmarks jernbanestrækning i Vigerslev ved Gl. Køge Landevej, hvor den også har forbindelse til den nye København-Ringsted jernbanestrækning. Herfra løber den langs Valby Idrætspark og haveforeningerne, under Bådehavnsgade og frem til Fiskerihavnen og Kalvebod, hvor den forenes med jernbanestrækningen til passagertog. Den samlede godsbanestrækning på sjællandssiden er 4,2 km.
Det forventes, at godsbanen i fremtiden også vil spille en central rolle i passagertrafikken med Ny Ellebjerg som knudepunktsstation, hvorfra en del tog videreføres ad ’godsbanen’ mod Københavns Lufthavn.