Folketinget har besluttet, at der skal anlægges overhalingsspor ved Kalvebod. Læs mere om lovforslaget her.
Anlæg af overhalingsspor er en forudsætning for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd (tidligere kendt som Ny Ellebjerg) til Københavns Lufthavn. Projektet er samtidig vigtigt for at kunne håndtere det forventede øgede antal tog med den kommende Femern Bælt-forbindelse.
Forligskredsen har besluttet en løsning, hvor der anlægges et overhalingsspor, som samtidig er forberedt til en udvidelse med et ekstra overhalingsspor og dermed en fremtidssikring af kapaciteten til både gods- og passagertog.
Der er blevet gennemført en miljøkonsekvensvurdering af projektet med Overhalingsspor ved Kalvebod i 2024. Miljøkonsekvensrapporten er nu sendt i høring. Høringen varer fra den 25. oktober 2024 til den 20. december 2024. I den forbindelse afholder vi et borgermøde den 27. november 2024.
Forud for gennemførelsen af miljøkonsekvensvurderingen afviklede Sund & Bælt en idéfase, hvor alle kunne give input til miljøkonsekvensvurderingen. Se mere her.
Læs projektoversigten fra infrastrukturplan 2035
Læs kommissorium for undersøgelse af overhalingsspor til godstog ved Kalvebod
Et vendespor ved Københavns Lufthavn Station indgår også i Infrastrukturplan 2035, men forligskredsen er enige om at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt. Midlerne fra vendesporet anvendes til projektet med overhalingsspor ved Kalvebod.
Læs mere om det udskudte projekt med vendespor her.
Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev der afsat:
Forligskredsen er enige om at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt, og de samlede midler på 696,5 mio. kr. anvendes til Overhalingsspor ved Kalvebod.
Undersøgelsen gennemføres i en projektorganisation i Sund & Bælt A/S. Sund & Bælt A/S inddrager relevante kommuner, styrelser, passager- og godsoperatører samt eventuelt andre relevante eksterne interessenter undervejs i undersøgelsen. Der nedsættes samtidig en følgegruppe bestående af Transportministeriets departement, Banedanmark og Sund & Bælt A/S.