Hvad søger du?

Overhalingsspor ved Kalvebod

Fremtidssikring af banekapacitet

Folketinget har besluttet, at der skal anlægges overhalingsspor ved Kalvebod. Læs mere om lovforslaget her

Anlæg af overhalingsspor er en forudsætning for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd (tidligere kendt som Ny Ellebjerg) til Københavns Lufthavn. Projektet er samtidig vigtigt for at kunne håndtere det forventede øgede antal tog med den kommende Femern Bælt-forbindelse.

Forligskredsen har besluttet en løsning, hvor der anlægges et overhalingsspor, som samtidig er forberedt til en udvidelse med et ekstra overhalingsspor og dermed en fremtidssikring af kapaciteten til både gods- og passagertog.

Borgermøde og høring om den gennemførte miljøkonsekvensvurdering

Der er blevet gennemført en miljøkonsekvensvurdering af projektet med Overhalingsspor ved Kalvebod i 2024. Miljøkonsekvensrapporten er nu sendt i høring. Høringen varer fra den 25. oktober 2024 til den 20. december 2024. I den forbindelse har vi afholdt et borgermøde den 27. november 2024.

  • Læs miljøkonsekvensrapporten og dertilhørende bilag her.
  • Læs det ikke-tekniske resumé af rapporten her.
  • Indsend høringssvar til Trafikstyrelsen senest den 20. december 2024 til vvm@trafikstyrelsen.dk med kopi til ntei@trafikstyrelsen.dk og med henvisning til journalnummer 2024-180924.  
  • Læs pressemeddelelse udsendt den 28. oktober 2024 her
  • Se præsentation fra borgemødet den 27. november her
  • Se optagelse af præsentationen fra borgermødet den 27. november her

Forud for gennemførelsen af miljøkonsekvensvurderingen afviklede Sund & Bælt en idéfase, hvor alle kunne give input til miljøkonsekvensvurderingen. Se mere her.

Baggrund

Læs projektoversigten fra infrastrukturplan 2035

Læs kommissorium for undersøgelse af overhalingsspor til godstog ved Kalvebod 

Vendespor udskudt

Et vendespor ved Københavns Lufthavn Station indgår også i Infrastrukturplan 2035, men forligskredsen er enige om at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt. Midlerne fra vendesporet anvendes til projektet med overhalingsspor ved Kalvebod.

Læs mere om det udskudte projekt med vendespor her.

Fakta

Med aftalen om Infrastrukturplan 2035 blev der afsat:

    • 370,3 mio. kr. (2023-priser) til anlæg af Overhalingsspor ved Kalvebod.
    • 326,2 mio. kr. (2023-priser) til et vendespor ved Københavns Lufthavn Station

Forligskredsen er enige om at udskyde beslutning om anlæg og udformning af vendesporet til et senere tidspunkt, og de samlede midler på 696,5 mio. kr. anvendes til Overhalingsspor ved Kalvebod.

Materialer og dokumenter 

Find relevante materialer og dokumenter her.

 

Undersøgelsen gennemføres i en projektorganisation i Sund & Bælt A/S. Sund & Bælt A/S inddrager relevante kommuner, styrelser, passager- og godsoperatører samt eventuelt andre relevante eksterne interessenter undervejs i undersøgelsen. Der nedsættes samtidig en følgegruppe bestående af Transportministeriets departement, Banedanmark og Sund & Bælt A/S.

Sprog: Dansk

Sprog: Dansk